Skip to main content

De 32-jarige handhaver openbare ruimte Michael de Blom heeft zijn hele carrière in de veiligheid gewerkt en merkte op een gegeven moment op dat hij op zoek was naar een volgende uitdaging. Hij rolde in 2019 in de wereld van de handhaving. Begonnen in de wijken Dorp en Driemanspolder (Centrum) en is nu wijkhandhaver van de wijken Dorp en Stadscentrum.

Met veel passie en een stralende blik vertelt Michael over zijn werk in de Dorpsstraat, het tweede grootste winkelcentrum van Zoetermeer. ‘De Dorpsstraat is fantastisch door zijn eigen karakter en kleine ondernemers, waarbij het contact persoonlijk is’, zegt Michael en zijn doel is om deze straat nog aantrekkelijker en zichtbaarder te maken voor bezoekers.

De ondernemers in de Dorpsstraat waarderen de hulp die Michael hen biedt. Zij willen graag meer bezoekers en soms is een simpel gesprek en luisteren naar wat hun doelen en wensen zijn genoeg.

In de Dorpsstraat is het tijdens evenementen erg druk, maar op de rustigere momenten gebeurt er ook genoeg. Zo begon het fietsgedrag in 2020 tijdens het begin van de coronapandemie Michael op te vallen. Door de fietsers in de Dorpsstraat was er onvoldoende ruimte voor voetgangers om de gewenste anderhalve meter afstand te houden. Om voor deze veilige afstand te zorgen, kwam er een fietsverbod. Dit zorgde voor veel vragen, onder andere bij de ondernemers. Zij waren bang dat ze hierdoor minder bezoekers zouden krijgen.

“De Dorpsstraat is mijn kindje! Als handhaver heb ik het gevoel dat ik dagelijks iets voor iemand kan betekenen. En dat motiveert mij om te blijven kijken naar verbeterpunten, zoals het aanpassen van de verkeersborden. Natuurlijk is dit alleen mogelijk door samenwerking met partners en bewoners. Samen hebben we gezorgd voor verandering in de Dorpsstraat en dat is een mooie mijlpaal!”

Het tegendeel is waar. Sinds het fietsverbod zijn er metingen gedaan, waaruit blijkt dat er juist meer en andere bezoekers naar de Dorpsstraat komen. Denk hierbij aan mindervaliden en bezoekers met kleine kinderen, die eerder juist vanwege de fietsers niet meer kwamen. Hier zijn de ondernemers erg blij mee en dat maakt ook Michael blij.

Na de versoepelingen van de coronamaatregelen waren er veel positieve signalen over de veiligheid van bezoekers in de Dorpsstraat. Er is toen een nieuw verkeersbeleid gekomen en nieuwe verkeersborden. Fietsers mochten alleen nog op bepaalde tijden fietsen door de Dorpsstraat, maar helaas waren deze borden niet voor iedereen even duidelijk.

Dat heeft Michael aan het denken gezet en zo kwam hij tot het idee om de verkeersborden te verbeteren. Het verkeersbesluit is nu gepubliceerd en vanaf januari 2023 gaat het fietsverbod in.Het proces tot het fietsverbod heeft bijna drie jaar geduurd en dit besluit verandert het aanzicht van de Dorpsstraat aanzienlijk. Michael geeft aan dat dit mogelijk is gemaakt door de samenwerking met een aantal partners zoals bijvoorbeeld Stadsbeheer, de ondernemers en inwoners van de Dorpsstraat, de brandweer en de politie.

Het gebeurt natuurlijk nog dagelijks dat er wordt gefietst in de Dorpsstraat. Michael en zijn collega’s proberen zoveel mogelijk op straat aanwezig te zijn en te handhaven. Zij blijven ook in gesprek met de ondernemers en bezoekers. En zorgen ervoor dat er wordt gecontroleerd wat er zich afspeelt in de Dorpsstraat.

Foto: Remco Navarro (team handhaving)